my fwenzzzzz

Ahad, Mac 13, 2011

Bagaimana Emosi Menambah Berat Badan

TAHUKAH ANDA, TEKANAN KERJA ATAU TEKANAN DIRUMAH BLH MNYEBABKN ANDA MNAMBAH BERAT BADAN.

Pakar berat badan mengatakan terdapat 2 jenis keadaan lapar yg menggalakkn kita untuk makan, iaitu keadaan lapar secara fizikal atau emosi. Apabila kita lapar secara fizikal, tubuh kita akan menghantar 1 isyarat memberitahu bahawa kita perlu mencari sesuatu untk makan. Isyarat ini ditnjukkn dr dlm melalui bunyi perut.

Rasa lapar secara emosi pula disebabkn oleh emosi spt sedih,gembira,tertekan,marah,bosan dan sebagainya.
Keadaan ini adalah normal.

Secara psikologinya cara ini lebih mudah dan selamat kerana kerana anda hanya fokuskn diri anda kpd makanan yg anda mkan drpd anda menangani situasi yg boleh memberi kesan negatif.

Namun, jika keinginan begini tidak dikawal dgn baik, anda mgkin akan lebih mudah untk menambah berat badan,

GUNAKAN STRATEGI 5D
Strategi ini digunakan untk mengurangkn keinginan makan untk kali ke2

  1. DELAY : Jika anda keinginan untk makan,lmbtkn masa makan selama 15 minit
  2. DISTRACT : Cuba alihkn perhatian anda dgn melakukan aktiviti2 yg memerlukn konsentrasi penuh
  3. DISTANCE : Jarakkn diri anda dr sumber2 makanan
  4. DETERMINE : Tentukan kepentingan bg anda untk makan kali ke2
  5. DECIDE : Putuskn kuantiti yg berpatutan dan sesuai untk anda mkn

7 JANGAN YANG PERLU DIBERI PERHATIAN
  • Jangan merokok selepas makan. Menurut kajian yg dijalankn oleh pakar mendapati tabiat merokok sebatang selepas makan sama dgn merokok 10 batang rokok di waktu2 biasa. Risiko untk anda mendapat kanser juga tinggi
  • Jangan makan buah sebaik selepas makan. Ini akan membuatkn perut anda mengembung. Ambillah buah-buahan selepas 1 atau 2 jam slps makan
  • Jangan minum teh selepas makan kerana daun teh mengandungi kandungan asid yg tinggi. Campuran ini akan menyebabkan makanan yg anda makan menjadi keras dan sukar dihadam

  • Jangan melonggarkan tali pinggang anda selepas makan.Ini akan menyebabkn anda mengalami masalah usus
  • Jangan mandi selepas makan.Mandi slps makan akan menyebabkan anda meningkatkn pengaliran darah pada tangan,kaki dan tubuh anda.Ini seterusnya mengurangkan kuantiti darah pada perut.Akibatnya anda akan menyebabkan proses pengahadaman d bahagian perut menjadi lemah
  • Jangan berjalan selepas makan walaupon anda pernah mendengar beberapa org berkata berjalan 100 langkah slps mkn akan memanjangkan usia anda sehingga 99 tahun. Sebenarnya berjalan slps mkn akan membuatkn sistem penghadaman anda sukar untk menyerap nutrien drpd makanan yg telah dimakan. Tggu skurangnya setengah jam slps anda mkn barulah mulakan aktiviti berjalan
  • Jangan tidur sebaik selepas makan. Ini akn menyebabkn makanan yg dimakan tdi sukar dihadam dgn sempurna

    6 comments:

    Anyyss Shuhaimi berkata...

    nak tambah berat badan,xnak kurangkan.. :)

    edy berkata...

    yeke???klo bdan mcm sy ni mudah je nk tmbhkn berat bdan...nk kurangkn ckup susah....hehehhe

    Ain Zulaikha berkata...

    setuju sangat2.. kekadang tu mood happy boleh makan banyak, mood tak happy pun boleh gak tau.. tapi hahaha entah lah kan..

    belogkiter berkata...

    good info

    Muslimah Optimis berkata...

    info yang bagus..

    latest entry --->>> Antara POMKI dan SHEMALE

    Randy Davis berkata...

    Hi, Great post! Would you please consider adding a link to my website on your page. Please email me back.

    Thanks!

    Randy
    randydavis387@gmail.com

    Catat Ulasan

    taip la pape pon k....jgn maki2 tau....xbaik